VNSWB

Sauna & Gezondheid

De sauna kan een enorme boost geven aan je gezondheid, maar hoe werkt dit nu precies? De gezondheidsvoordelen van de sauna zijn onder meer:

Verbetering van de algehele doorbloeding
Tijdens een saunasessie van 10 – 20 minuten stijgt de hartslag met zo’n 50-75%. Dit veroorzaakt een metabolisme vergelijkbaar met sporten. De belasting op de hartspier is hetzelfde als wanneer je stevig wandelt.

Uitscheiden van afvalstoffen
Omdat het bloed flink gaat stromen en alle aderen opengaan stimuleer je de ontgiftingsorganen zoals de lever en de nieren hun werk te doen. De poriën van de huid gaan door de warmte open en daardoor kan het lichaam via de huid afvalstoffen kwijt. In onze huidige maatschappij doen we teveel zittend werk, waardoor veel mensen weinig zweten en het lymfevocht niet goed in het lichaam kan stromen. De sauna brengt de doorstroming van alle lichaamsvloeistoffen opgang waardoor er maximaal ontgift kan worden.

Zorgt voor een gezonde huid
De bloeddruk stijgt nauwelijks omdat de warmte de kleine vaten doet opengaan. Hierdoor stijgt de bloedtoevoer naar de huid en zorgt hiermee dat er meer voedingsstoffen bij de huid kunnen komen waardoor je huid van binnenuit gevoed wordt. De huid is ons grootste orgaan en is voor het lichaam ook een orgaan om van afvalstoffen af te komen. Dit wordt zichtbaar wanneer iemand ongezonde voedingsmiddelen eet, want enkele dagen later kunnen er dan op de huid eczeem of pukkels verschijnen.

Diepe ontspanning en vermindering van stress
De warmte opent niet alleen de poriën, maar ook de geest waardoor je gemakkelijk gedachten en problemen kunt loslaten. Het is mijn ervaring dat de warmte van de sauna zorgt voor een ontspanning, maar dat het afkoelen zorgt voor een nog intensere ontspanning. Veel mensen zien op tegen het koude dompelbad, maar dit is wel erg belangrijk om de overtollige warmte weer kwijt te kunnen. Meestal is de sauna een rustige ruimte zonder afleiding en prikkels. De saunagang zorgt voor de aanmaak van rustgevende endorfines in de hersenen, waardoor je na afloop een heerlijke rust mee naar huis neemt.

Betere weerstand tegen temperatuurswisselingen
Veel mensen hebben het erg snel koud. Door de saunagang went je lichaam aan warme en koude temperaturen. De zenuwen in de huid worden er “hard” van, waardoor je beter tegen warmere en koudere temperaturen kunt.

Conditie van de aderen wordt verbeterd
Door de wisselingen van temperatuur zetten de aderen uit en krimpen ze weer als reactie op de warmte. Door het uitzetten van de bloedvaten kan het bloed overal komen en voedingsstoffen brengen om de aderen te onderhouden. Ook de toegenomen hartslag zorgt voor een APK van de aderen.

Extra vetverbranding
De toename van de hartslag zorgt voor een verbranding van vet. De hartslag ligt in de zogenaamde cardiozone waardoor je lichaam vet verbrand en geen eiwitten of suikers. Daarnaast wordt vet onder invloed van warmte vloeibaarder waardoor je lichaam het vet nog beter kan omzetten in energie voor de hartspier.

Zorgt voor sociale verbondenheid
Vaak heerst er in de sauna een persoonlijke sfeer waar mensen openstaan voor een gesprek. Het lijkt wel alsof er met de kleding ook een stukje schild verdwijnt, waardoor mensen toegankelijker zijn. Ook kun je samen met een goede bekende genieten van een dagje wellness waardoor je samen kunt uitwisselen wat belangrijk voor jullie is.

Zorgt voor een diepere slaap
Onderzoek laat zien dat saunagebruik zorgt voor een diepere slaap door het vrijkomen van endorfines. Dit is ook mijn ervaring. Ik heb wel gemerkt dat hoe vaker je naar de sauna gaat hoe minder heftig deze werking is. Waarschijnlijk komt dit doordat het lichaam bij frequent sauna gebruik gewend is aan de intensiteit voor het hart en weinig toxines meedraagt.

Verlicht gewrichts- en spierpijn
Door de verbeterde en versnelde doorstroming van het bloed wordt de melkzuur in de spieren eerder afgevoerd en kan het bloed de gewrichten optimaal voeden. Ook zorgt de afgifte van natuurlijke endorfines in de hersenen voor verlichting van de pijn.

Zorgt voor een betere weerstand
Onderzoek heeft aangetoond dat de sauna zorgt voor een toename van de witte bloedcellen, waardoor je weerstand tegen verkoudheden en griep toeneemt.

Onlangs werd er een nieuw rapport gepubliceerd in de Mayo Clinic Proceedings vond dat sauna baden is geassocieerd met een vermindering van het risico op vasculaire ziekten, zoals hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, neurocognitieve ziekten, niet-vasculaire aandoeningen, zoals longziekten, psychische stoornissen en mortaliteit.