Ga terug

31 oktober 2022

Uitleg ontwikkelingen nieuwe zwembadwaterwet

De aanleiding voor de nieuwe wet werd veroorzaak omdat de WHVBZ was verouderd. De nieuwe wetgeving zal vallen onder de BAL (Besluit algemene leefomgeving). In 2015 zijn wij ingestapt in de commissie. Toen was de nieuwe wetgeving al in ver  gevorderd stadium, en het was grotendeels tot stand gekomen op basis van adviezen van diverse expert-werkgroepen. De wet zou ingaan op 1 januari 2016. Dat eerste ontwerp zou zeer ingrijpend zijn voor onze branche met allerlei regels die moeilijk uitvoerbaar en duur waren.

Tijdens de eerste vergadering heeft VNSWB ism KHN een aantal kritische vragen gesteld waar men op dat moment geen antwoord op had. Na een tweede vergadering is er door het ministerie besloten om de invoering van de wet op te schuiven omdat er ineens veel onduidelijkheden waren.

Belangrijkste items die veranderd zijn:

  • Trichlooramine meting
    Deze meting zou in eerste instantie 12 x per jaar moeten plaatsvinden door het meten van de bovenlucht tijdens openingstijden. Tijdens onderhandelingen hebben we dit eerst teruggebracht naar 4 x per jaar. Na onderzoek van onze kant en uitleg is dit uiteindelijk teruggebracht naar 1 x per jaar (tenzij er klachten komen van personeel!).
    Hier hebben wij een zeer grote winst behaald. Het oorspronkelijke wetsvoorstel was zeer kostenverhogend geweest. Deze regel is nu definitief met als aantekening dat de meting in de winter moet plaatsvinden omdat dan de belasting van het bad het hoogst is.
  • Dagelijkse metingen
    In eerste instantie beschreef het wetsvoorstel dat er 3 x per dag gemeten zou moeten worden. Dit hebben we in de lobby ook terug weten te brengen naar 2 x per dag, en daardoor is ook hier weer een kostenbesparing bereikt.
  • Intestinale enterococcen
    Dit gaat over de  verontreiniging wegens fecale besmetting (menselijke ontlasting in het bad). Dit speelt met name bij openbare zwembaden. De werkgroep was van mening dat deze bij de maandelijkse controle meegenomen moest worden. Ons standpunt in deze lobby is dat het aangegeven dat deze besmetting van zeer tijdelijke aard is. Daarom heeft het naar onze mening geen zin om dit maandelijks mee te nemen. Op dit punt zijn we nog in onderhandeling
  • Kalium permanganaat
    Het voorstel was om dit terug te brengen naar 3.0 mg/ liter. Wij hebben aangegeven dat waterbedrijven soms water aanleveren met een behoorlijk hoog kalium permanganaat gehalte. Deze regeling wordt versoepeld. En hierover volgt nog een tekst vanuit het ministerie.
  • Gebonden chloor
    Op dit moment is dit vastgesteld op 1 mg/ 1 ltr. Dit zal worden aangepast naar 0,6 mg / liter
    Hier kunnen wij niet meer veel aan veranderen want het is een Europese regel.
  • Zuurgraad
    Op dit moment is dit vastgesteld tussen 6,85 en 7,85. Deze bandbreedte is volgens ministerie te groot. Het voorstel is om dit aan te passen naar 7,3 met een bandbreedte van 3. Dat wil zeggen tussen 7 en 7,6. Dit naar ons idee goed te regelen zijn binnen onze bedrijven.
  • Toezicht op naleving
    Het toezicht ligt nu bij de provincie. Omdat de wet veranderd en straks valt onder de BAL was men van mening dat ook het toezicht van de naleving van de nieuwe waterwet bij de gemeentes moest komen te liggen. Wij waren van mening dat dit een groot drama zou worden. De onderhandelingen hebben hierover lang geduurd omdat dit op politiek en bestuursniveau nogal wat invloed zou hebben. Elke gemeente zou hiervoor iemand in dienst moeten hebben. Naast de kostenverhoging waren er van onze kant twijfels over de kundigheid. Uiteindelijk heeft men besloten het toezicht bij de provincies te laten. Een mooi resultaat!

Hoe nu verder?
Tijdens de laatste vergadering  in oktober 2016 zou het ministerie verder gaan met de vragen die wij hadden neergelegd. In december was er een vergadering gepland, maar doordat het ministerie onvoldoende tijd had is deze vergadering komen te vervallen. De nieuwe datum volgt en er staat al een vergadering gepland in maart 2017.

Het SIRA krijgt dan opdracht om onderzoek te doen naar de kosten van de nieuwe
Wetgeving. Wij hebben aangeboden om VNSWB bedrijven als onderzoek locaties aan te merken. We hebben ook aangegeven dat we graag mee willen kijken naar de opdrachtformulering.

De nieuwe wet gaat uiterlijk in op 1 januari 2019.

Ga terug